Hvorfor det vi bestemte ikke ble gjort?

Dere var enig om å igangsette en spørreundersøkelse hos deres kunder. Et halvt år senere er ingenting gjort. Hvorfor er folk så sløve og late, spør du deg kanskje? Om beslutninger dere gjør ikke blir gjennomført, trenger det ikke ha noe å gjøre med de ansattes innsats. Kanskje dere rett og slett har gjort en dårlig beslutning, slik at de ansatte ikke prioriterer oppgaven?

I denne videoen ser vi på hvorfor beslutninger ikke alltid blir til handling, og hva du kan gjøre for å skape bedre beslutninger.

Utfordring
– Vedtak blir ikke gjennomført med kvalitet eller med tilstrekkelig innsats over tid
– Mange tror at man kan vedta handlinger så blir ting gjort. Det er en start, men sjelden nok.
– Vi har ofte en beslutningslogikk vi benytter av vane, og tenker ikke på om den er hensiktsmessig

Gullformelen for gode beslutninger
E= KxA

E= Effekten av beslutningen. At ord blir til riktig og god handling
K= Kvaliteten på beslutningen
A= Aksepten hos de involverte for beslutningen

Hvordan beslutte? (K= Kvaliteten på beslutningen)
1. Vi må ha tilstrekkelig nok og god informasjon slik at de som skal beslutte føler at de forstår saken.
2. Vi må se andres perspektiver
3. Vi må velger riktig beslutningslogikk
4. Vi må gi saken nok tid
5. Vi må fordele ansvaret. Og det må som oftest deles mellom flere

Hvordan se til at beslutningen ble akseptert (A= Aksepten hos de involverte for beslutningen)
– Ble saken tilstrekkelig belyst (1, 2, 4)
– Ble folk hørt (1, 2, 4, 5)
– Føltes beslutningsprosessen god. (1-5)

Sjekkliste ved beslutninger (E=KxA)
– God nok informasjon?
– Ble andre perspektiver belyst og diskutert?
– Fikk saken nok tid?
– Valgte dere rett beslutningslogikk?
– Hvem fikk ansvaret for hva?

Lykke til med fremtidige beslutninger!

Mer om dette temaet:
Uheldige beslutningslogikker
Hvor flere perspektiver er viktig

Hvordan møte nye utfordringer

Gode teambeslutninger



Legg inn en kommentar